ΤΑ ΦΥΛΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ πορεία διδασκαλίας

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

Διδακτική ενότητα:

ΤΑ ΦΥΛΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

κείμενα που διδάχτηκαν τις προηγούμενες σχολικές χρονιές

Επιλογή: Γιώργος Φραντζολάς, φιλόλογος

 

ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ


Η θέση της γυναίκας στις παραδοσιακές κοινωνίες


1. Του νεκρού αδερφού, δημοτικό τραγούδι, παραλογή
(ΚΝΛ. Α΄ Λυκείου, σ. 24-27).

2. Της νύφης που κακοπάθησε, δημοτικό τραγούδι, παραλογή

3. Ερωτόκριτος, Βιτσέντζου Κορνάρου (Ήρθεν η ώρα κι ο καιρός?)
(ΚΝΛ. Α΄ Λυκείου, σ. 109-110).

4. Ρωμαίος και Ιουλιέτττα, του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, η νυχτερινή συνάντηση στον κήπο.

Η γυναίκα σύμβολο

Οι γυναικείες μορφές των ιπποτικών μυθιστορημάτων,
της Αναγέννησης, των ρομαντικών κλπ.

1. Σονέτο, Πετράρχης Φραγκίσκος, (ΚΝΛ. Α΄ Λυκείου, σ. 365-366).

2. Η μορφή της φεγγαροντυμένης στα ποιήματα του Διονύσιου Σολωμού

Α. «Κρητικός» (ΚΝΛ. Γ΄ Λυκείου, θεωρητικής κατεύθυνσης, σ.17-23) και

Β. «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι», Διονύσιου Σολωμού: (ΚΝΛ. Α΄ Λυκείου, σ. 242). βλέπε και τα ποιήματα του Δ. Σολωμού, Εφτανησιωτών και ρομαντικών στο ανθολόγιο Παραδοσιακής ? Μοντέρνας ποίησης).

Η θέση της γυναίκας στη λογοτεχνία του 19ου και αρχές του 20ου αιώνα


1. Πατέρα στο σπίτι, Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (ΚΝΛ. Β΄ Λυκείου, σ.72-77).

2. Ο Σιούλας ο Ταμπάκος, του Δημήτρη Χατζή, από τη συλλογή διηγημάτων «Το τέλος της μικρής μας πόλης» (ΚΝΛ. Γ΄ Λυκείου, σ.181-191).

3. Στέλλα Βιολάντη, (απόσπασμα) Γρηγόριου Ξενόπουλου, (ΚΝΛ. Β΄ Λυκείου, σ.103-107).
4. Το ξυλάδικο του Βόλου, Διπλό Βιβλίο, (απόσπασμα) Δημήτρη Χατζή, σ. 48 ? 51

5. Τα μαρτύρια της αγάπης, Γιούγκερμαν, (απόσπασμα), Μ.Καραγάτση, (ΚΝΛ. Β΄ Λυκείου, σ.405-408).

6. Ο έρωτας στα χιόνια, Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη


Τίτλοι τέλους


1. Γράμματα σ? έναν νέο ποιητή, Ράινερ Μαρία Ρίλκε, Θεματικοί Κύκλοι, σσ. 82-83)
2. Εγώ, η άνθρωπος, ποίημα της Ζωής Καρέλλη

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΓΙΑ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Αναφορές στο θέμα ΤΑ ΦΥΛΑ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ μπορούν να γίνουν και κατά τη διδασκαλία της ενότητας ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.